آغاز عملیات گسترده پاکسازی مبادی ورودی مشهد از ۲۸ مردادماه تا پایان دهه آخر صفر نگاهی به زندگی کریم طاهرزاده بهزاد طراح ماندگارترین بنا‌های عصر پهلوی اول در مشهد | خدمت شش‌ساله آقای معمار خدمت رسانی ۵۸۰۰ پاکبان مشهدی در روز‌های پایانی ماه صفر آمادگی آموزش و پرورش خراسان رضوی برای اسکان ۱۷۲ هزار نفر در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ فرهمندی: در دوره ششم مدیریت شهری، نگاه ویژه‌ای به توسعه شهر و اجرای پروژه‌ها داشتیم محمدیان‌یزدی: اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشکل ارتباطات محور شمالی‌جنوبی را حل می‌کند استاندار خراسان رضوی: پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز، گره ترافیکی بزرگی را در منطقه باز می‌کند + فیلم شهردار مشهد مقدس: نباید اجازه دهیم مشهد از نظر زیست‌محیطی به تهران دوم تبدیل شود + فیلم رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کمبود منابع، مانع کار ما نشده است کیفیت هوای مشهد همچنان در شرایط «قابل قبول» (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی خبر داد: پرداخت حدود ۸۳۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی به شهرداری ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌های استان مترو و اتوبوس در مشهد طی ۳ روز پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ رایگان شد آماده‌باش اورژانس مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ | استقرار ۳ هزار تکنسین فوریت‌های پزشکی پیرامون حرم امام‌رضا(ع) بهره‌برداری از پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز در مشهد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: ۹ هزار جای‌پارک و ۵۱ مکان اسکان موقت آماده خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر | ما در حوزه قطارشهری، با کمبود واگن مواجه هستیم پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشهد، فردا (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به بهره‌برداری می‌رسد تسهیل دسترسی زائران و شهروندان به خدمات شهری در مشهد با به‌روزرسانی لایه‌های مکانی نقشه مشهد محدودیت‌های ترافیکی ایام شهادت امام‌رضا(ع) در مشهد از پنجشنبه (۳۰ مرداد ۱۴۰۴) اعمال خواهد شد مشهد؛ اولِ عشق است آخرِ صفر
سرخط خبرها

مشهد غرق در فست فودها

  • کد خبر: ۴۲۶۶
  • ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵
مشهد غرق در فست فودها
راستگو

تیسترها اشخاصی با تجربه و متخصص در زمینه آشپزی هستند که سال ها در حوزه غذاهای مختلف یک منطقه یا کشور آموزش های تخصصی دیده اند. اما تیسترهای غذا در ایران معمولا تیسترهای واقعی نیستند و غالبا نظرات شخصی و سلیقه ای خود را در مورد طعم و مزه غذاهای ایرانی در صفحات مجازی خود منتشر می کنند. این را سعید برزگر، رئیس گروه بازاریابی و توسعه گردشگری معاونت گردشگری میراث فرهنگی خراسان رضوی می گوید و ادامه می دهد:« این تیسترهای مشهدی بیشتر تجاربی در حوزه اینترنت و تبلیغات در فضای مجازی دارند تا اینکه تجربه یا تحصیلات درباره آشپزی و صنایع غذایی. بنابراین نمی توان از آن ها به عنوان تیستر غذا نام برد.»


غذا به مثابه فرهنگ یک ملت است
برزگر غذا را نخستین نیاز هر انسان معرفی می کند و می گوید: «غذا فقط یک ماده مصرفی نیست، بلکه فرهنگ و آداب و رسوم مردم بومی یک منطقه را در خود جای داده است. بر همین اساس یکی از معیارهای مهم سفر، غذاست و گردشگری غذا یکی از انواع گردشگری بوده که با توجه به افزایش زمان اوقات فراغت و نیاز انسان ها به یک محیط همنشینی، روز به روز در حال رشد است.» او ادامه می دهد: «غذا موجب پیوند صمیمی میان تاریخ و فرهنگ مردم جامعۀ میزبان با گردشگران نیز می شود و بخش مهمی از ادراک گردشگران درباره کیفیت یک مقصد به تجربه آن ها از غذا باز می گردد که در کنار اقامت از مهم ترین نیازمندی های گردشگران در مراجعه به مقاصد گردشگری است.»


اولین قدم آگاه سازی است
با تمام اهمیتی که غذا می تواند در صنعت گردشگری داشته باشد، متأسفانه به دلایل مختلف تعداد فست فودها در مشهد نسبت به مراکز طبخ غذای ایرانی و سنتی بسیار بیشتر است. این را برزگر تأیید می کند و ادامه می دهد: «فست فودها با مواد اولیه، زمان و نیروی انسانی و تجهیزات کمتر تهیه و سرو می شود و همچنین سود بیشتری برای سرمایه گذار و مالک رستوران به همراه دارد. علاوه بر این، نسل جدید به تقلید از فرهنگ غذاهای غربی تمایل به نشستن در رستوران هایی با عناوین خارجی و خوردن فست فودها دارند تا صرف غذاهای سنتی و ایرانی در یک رستوران سنتی. نتیجه این می شود که تبلیغات فست فودها بسیار بیشتر از رستوران های سنتی و ایرانی است. مصداق آن نیز پرداخت مبالغ میلیونی به تیسترها برای حضور در این گونه رستوران ها و جلب توجه دنبال کنندگان آن ها در فضای مجازی است.» او مهم ترین کاری که می تواند باعث توسعه رستوران ها و غذاهای سنتی و ایرانی شود را آگاه سازی مردم به ویژه نسل جوان از مضرات مصرف فست فودها و فواید غذاهای محلی و سنتی و ایرانی بیان می کند و ادامه می دهد: «حمایت سازمان ها و مراکز دولتی مرتبط از جمله میراث فرهنگی، شهرداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه رستوران های سنتی مشهد به عنوان صنف مربوطه از رستوران ها و سفره خانه های سنتی و برنامه ریزی مناسب برای توسعه غذاهای محلی در منوی رستوران های مشهد از دیگر راه های لازم برای این مهم است.»


نقش اقامتگاه های بوم گردی درمعرفی غذاهای محلی
برزگر در پاسخ به سؤال ما درباره فعالیت های وزارت میراث فرهنگی در این راه می گوید: «با توسعه اقامتگاه های بوم گردی در مناطق روستایی و طبیعی و برگزاری جشنواره های غذاهای محلی و سنتی از جمله سلسله جشنواره های سفره ایرانی و فرهنگ ایرانی در کشور و جشنواره ها و نمایشگاه های گردشگری که بخشی از آن غذاهای محلی و سنتی را معرفی می نماید کمک شایسته ای به توسعه غذاهای سنتی شده است اما باید برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد تا غذاهای سنتی و محلی استان در منوی بیشتر رستوران ها، هتل ها و سایر واحدهای اقامتی پذیرایی نیز قرار گیرد.» . رئیس گروه بازاریابی معاونت گردشگری میراث فرهنگی تأکید می کند: «با برنامه ریزی های لازم در ارتباط با گردشگری غذا، هم به عنوان هدف اصلی سفر، هم برای آن هایی که با روحیه کنجکاو خود سعی در شناخت غذای یک منطقه دارند و هم به عنوان یک برنامه مکمل در تمامی تورهای گردشگری، می توان گام های مهمی در راستای توسعه یک شهر و یا یک منطقه برداشت.».

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->