ویدئو | بابک شهبازی چه اطلاعاتی را به موساد فروخته بود؟ + تصاویری از اعترافات و لحظه دستگیری مصلی و المان شهدای مدافع حرم بوستان خورشید و ۱۵ پروژه عمرانی در منطقه ۹ مشهد فردا (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) افتتاح می‌شود شهردار مشهد مقدس: جهاد تبیین و امیدآفرینی یکی از وظایف اصلی خبرنگاران است سکونت ۲۰ میلیون نفر در بافت‌های ناکارآمد | تعریف ۱۸‌ همت پروژه توسط دفاتر تسهیلگری سخنگوی وزارت خارجه: ایران و اروپا امروز به صورت تلفنی رایزنی می‌کنند استاندار خراسان رضوی: کنگره بزرگداشت ۱۸ هزار شهید استان فرصتی مهم برای همگرایی است بوستان جدید در مشهد با امکانات ویژه | پارک بانوان بوستان کرامت در دست احداث کریمدادی: پروژه بوستان کرامت با مشکل تأمین منابع مالی مواجه است وضعیت ناسالم هوای مشهد تا عصر امروز (چهارشنبه، ۲۶ شهریور ۱۴۰۴) برای گروه‌های حساس شهردار مشهدمقدس از تلاش برای تکمیل بوستان کرامت تا پایان سال جاری خبرداد (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) آغاز فعالیت دبیرخانه نشان مشهدالرضا (ع) قالیباف: پیشرفت کشور در گرو فرصت دادن به نخبگان است + فیلم گروسی با یک مقام آلمانی درباره ایران گفت‌وگو کرد تسریع در ابلاغ آرای ماده ۱۰۰ در مشهد؛ تضمینی برای حقوق مالکین خودکفایی در ساخت تجهیزات مکانیکی پالایشگاه گاز در مشهد «مشهد مهربان»؛ هم‌افزایی شهروندان و نهاد‌ها برای بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل اجاره ملک در مشهد ثابت ماند | مبلغ اجاره‌ها مشابه با سال قبل پویش «مشهد مهربان»، گامی مهم برای بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل مشهدی به چرخه آموزش جزئیات برگزاری بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا (فروش پاییزه) مشهد کیفیت هوای شهر مشهد در وضعیت «قابل‌قبول» است (۲۵ شهریور ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

مشهد غرق در فست فودها

  • کد خبر: ۴۲۶۶
  • ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵
مشهد غرق در فست فودها
راستگو

تیسترها اشخاصی با تجربه و متخصص در زمینه آشپزی هستند که سال ها در حوزه غذاهای مختلف یک منطقه یا کشور آموزش های تخصصی دیده اند. اما تیسترهای غذا در ایران معمولا تیسترهای واقعی نیستند و غالبا نظرات شخصی و سلیقه ای خود را در مورد طعم و مزه غذاهای ایرانی در صفحات مجازی خود منتشر می کنند. این را سعید برزگر، رئیس گروه بازاریابی و توسعه گردشگری معاونت گردشگری میراث فرهنگی خراسان رضوی می گوید و ادامه می دهد:« این تیسترهای مشهدی بیشتر تجاربی در حوزه اینترنت و تبلیغات در فضای مجازی دارند تا اینکه تجربه یا تحصیلات درباره آشپزی و صنایع غذایی. بنابراین نمی توان از آن ها به عنوان تیستر غذا نام برد.»


غذا به مثابه فرهنگ یک ملت است
برزگر غذا را نخستین نیاز هر انسان معرفی می کند و می گوید: «غذا فقط یک ماده مصرفی نیست، بلکه فرهنگ و آداب و رسوم مردم بومی یک منطقه را در خود جای داده است. بر همین اساس یکی از معیارهای مهم سفر، غذاست و گردشگری غذا یکی از انواع گردشگری بوده که با توجه به افزایش زمان اوقات فراغت و نیاز انسان ها به یک محیط همنشینی، روز به روز در حال رشد است.» او ادامه می دهد: «غذا موجب پیوند صمیمی میان تاریخ و فرهنگ مردم جامعۀ میزبان با گردشگران نیز می شود و بخش مهمی از ادراک گردشگران درباره کیفیت یک مقصد به تجربه آن ها از غذا باز می گردد که در کنار اقامت از مهم ترین نیازمندی های گردشگران در مراجعه به مقاصد گردشگری است.»


اولین قدم آگاه سازی است
با تمام اهمیتی که غذا می تواند در صنعت گردشگری داشته باشد، متأسفانه به دلایل مختلف تعداد فست فودها در مشهد نسبت به مراکز طبخ غذای ایرانی و سنتی بسیار بیشتر است. این را برزگر تأیید می کند و ادامه می دهد: «فست فودها با مواد اولیه، زمان و نیروی انسانی و تجهیزات کمتر تهیه و سرو می شود و همچنین سود بیشتری برای سرمایه گذار و مالک رستوران به همراه دارد. علاوه بر این، نسل جدید به تقلید از فرهنگ غذاهای غربی تمایل به نشستن در رستوران هایی با عناوین خارجی و خوردن فست فودها دارند تا صرف غذاهای سنتی و ایرانی در یک رستوران سنتی. نتیجه این می شود که تبلیغات فست فودها بسیار بیشتر از رستوران های سنتی و ایرانی است. مصداق آن نیز پرداخت مبالغ میلیونی به تیسترها برای حضور در این گونه رستوران ها و جلب توجه دنبال کنندگان آن ها در فضای مجازی است.» او مهم ترین کاری که می تواند باعث توسعه رستوران ها و غذاهای سنتی و ایرانی شود را آگاه سازی مردم به ویژه نسل جوان از مضرات مصرف فست فودها و فواید غذاهای محلی و سنتی و ایرانی بیان می کند و ادامه می دهد: «حمایت سازمان ها و مراکز دولتی مرتبط از جمله میراث فرهنگی، شهرداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه رستوران های سنتی مشهد به عنوان صنف مربوطه از رستوران ها و سفره خانه های سنتی و برنامه ریزی مناسب برای توسعه غذاهای محلی در منوی رستوران های مشهد از دیگر راه های لازم برای این مهم است.»


نقش اقامتگاه های بوم گردی درمعرفی غذاهای محلی
برزگر در پاسخ به سؤال ما درباره فعالیت های وزارت میراث فرهنگی در این راه می گوید: «با توسعه اقامتگاه های بوم گردی در مناطق روستایی و طبیعی و برگزاری جشنواره های غذاهای محلی و سنتی از جمله سلسله جشنواره های سفره ایرانی و فرهنگ ایرانی در کشور و جشنواره ها و نمایشگاه های گردشگری که بخشی از آن غذاهای محلی و سنتی را معرفی می نماید کمک شایسته ای به توسعه غذاهای سنتی شده است اما باید برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد تا غذاهای سنتی و محلی استان در منوی بیشتر رستوران ها، هتل ها و سایر واحدهای اقامتی پذیرایی نیز قرار گیرد.» . رئیس گروه بازاریابی معاونت گردشگری میراث فرهنگی تأکید می کند: «با برنامه ریزی های لازم در ارتباط با گردشگری غذا، هم به عنوان هدف اصلی سفر، هم برای آن هایی که با روحیه کنجکاو خود سعی در شناخت غذای یک منطقه دارند و هم به عنوان یک برنامه مکمل در تمامی تورهای گردشگری، می توان گام های مهمی در راستای توسعه یک شهر و یا یک منطقه برداشت.».

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->