روایتی از آخرین دستاورد‌های مدیریت شهری مشهد در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی خدمات شهری | از دستگاه ریشه‌کن تا پهپاد‌های اطفای حریق + فیلم شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی‌بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی شش‌هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد + تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی‌کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری برگزاری اولین نشست شهر‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس بریکس پلاس در مشهد + فیلم (یکم آذر ۱۴۰۳) اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی مصوب شهر مشهد قطار برقی مشهد-تهران روی ریل تحقق | استاندار خراسان رضوی: با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد از امروز (یکم آذر ۱۴۰۳) رونمایی از پهپاد‌های آتش نشان در نمایشگاه تخصصی خدمات شهری شهردار مشهد: تقویت دیپلماسی، از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری است نشست رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با احزاب سیاسی | گفتگو با فعالین اجتماعی، کلید بهبود مدیریت شهری در مشهد حضور دادپزشک در آرامستان‌های شهرداری مشهد برای تسریع خدمت‌رسانی به خانواده‌های متوفیان تقدیر فرماندار مشهد از شهردار مشهدمقدس (۳۰ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مشهد غرق در فست فودها

  • کد خبر: ۴۲۶۶
  • ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵
مشهد غرق در فست فودها
راستگو

تیسترها اشخاصی با تجربه و متخصص در زمینه آشپزی هستند که سال ها در حوزه غذاهای مختلف یک منطقه یا کشور آموزش های تخصصی دیده اند. اما تیسترهای غذا در ایران معمولا تیسترهای واقعی نیستند و غالبا نظرات شخصی و سلیقه ای خود را در مورد طعم و مزه غذاهای ایرانی در صفحات مجازی خود منتشر می کنند. این را سعید برزگر، رئیس گروه بازاریابی و توسعه گردشگری معاونت گردشگری میراث فرهنگی خراسان رضوی می گوید و ادامه می دهد:« این تیسترهای مشهدی بیشتر تجاربی در حوزه اینترنت و تبلیغات در فضای مجازی دارند تا اینکه تجربه یا تحصیلات درباره آشپزی و صنایع غذایی. بنابراین نمی توان از آن ها به عنوان تیستر غذا نام برد.»


غذا به مثابه فرهنگ یک ملت است
برزگر غذا را نخستین نیاز هر انسان معرفی می کند و می گوید: «غذا فقط یک ماده مصرفی نیست، بلکه فرهنگ و آداب و رسوم مردم بومی یک منطقه را در خود جای داده است. بر همین اساس یکی از معیارهای مهم سفر، غذاست و گردشگری غذا یکی از انواع گردشگری بوده که با توجه به افزایش زمان اوقات فراغت و نیاز انسان ها به یک محیط همنشینی، روز به روز در حال رشد است.» او ادامه می دهد: «غذا موجب پیوند صمیمی میان تاریخ و فرهنگ مردم جامعۀ میزبان با گردشگران نیز می شود و بخش مهمی از ادراک گردشگران درباره کیفیت یک مقصد به تجربه آن ها از غذا باز می گردد که در کنار اقامت از مهم ترین نیازمندی های گردشگران در مراجعه به مقاصد گردشگری است.»


اولین قدم آگاه سازی است
با تمام اهمیتی که غذا می تواند در صنعت گردشگری داشته باشد، متأسفانه به دلایل مختلف تعداد فست فودها در مشهد نسبت به مراکز طبخ غذای ایرانی و سنتی بسیار بیشتر است. این را برزگر تأیید می کند و ادامه می دهد: «فست فودها با مواد اولیه، زمان و نیروی انسانی و تجهیزات کمتر تهیه و سرو می شود و همچنین سود بیشتری برای سرمایه گذار و مالک رستوران به همراه دارد. علاوه بر این، نسل جدید به تقلید از فرهنگ غذاهای غربی تمایل به نشستن در رستوران هایی با عناوین خارجی و خوردن فست فودها دارند تا صرف غذاهای سنتی و ایرانی در یک رستوران سنتی. نتیجه این می شود که تبلیغات فست فودها بسیار بیشتر از رستوران های سنتی و ایرانی است. مصداق آن نیز پرداخت مبالغ میلیونی به تیسترها برای حضور در این گونه رستوران ها و جلب توجه دنبال کنندگان آن ها در فضای مجازی است.» او مهم ترین کاری که می تواند باعث توسعه رستوران ها و غذاهای سنتی و ایرانی شود را آگاه سازی مردم به ویژه نسل جوان از مضرات مصرف فست فودها و فواید غذاهای محلی و سنتی و ایرانی بیان می کند و ادامه می دهد: «حمایت سازمان ها و مراکز دولتی مرتبط از جمله میراث فرهنگی، شهرداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه رستوران های سنتی مشهد به عنوان صنف مربوطه از رستوران ها و سفره خانه های سنتی و برنامه ریزی مناسب برای توسعه غذاهای محلی در منوی رستوران های مشهد از دیگر راه های لازم برای این مهم است.»


نقش اقامتگاه های بوم گردی درمعرفی غذاهای محلی
برزگر در پاسخ به سؤال ما درباره فعالیت های وزارت میراث فرهنگی در این راه می گوید: «با توسعه اقامتگاه های بوم گردی در مناطق روستایی و طبیعی و برگزاری جشنواره های غذاهای محلی و سنتی از جمله سلسله جشنواره های سفره ایرانی و فرهنگ ایرانی در کشور و جشنواره ها و نمایشگاه های گردشگری که بخشی از آن غذاهای محلی و سنتی را معرفی می نماید کمک شایسته ای به توسعه غذاهای سنتی شده است اما باید برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد تا غذاهای سنتی و محلی استان در منوی بیشتر رستوران ها، هتل ها و سایر واحدهای اقامتی پذیرایی نیز قرار گیرد.» . رئیس گروه بازاریابی معاونت گردشگری میراث فرهنگی تأکید می کند: «با برنامه ریزی های لازم در ارتباط با گردشگری غذا، هم به عنوان هدف اصلی سفر، هم برای آن هایی که با روحیه کنجکاو خود سعی در شناخت غذای یک منطقه دارند و هم به عنوان یک برنامه مکمل در تمامی تورهای گردشگری، می توان گام های مهمی در راستای توسعه یک شهر و یا یک منطقه برداشت.».

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->